Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u last van lentemoeheid?
ABC GEZONDHEID - Artikels
28 december 2007
Het verband tussen televisiereclame en zwaarlijvigheid
| 28/12/2007 |
Terug Verstuur link
lijn
Het verband tussen televisiereclame en zwaarlijvigheid Er gaan steeds meer stemmen op om kinderen te beschermen tegen publiciteitscampagnes op televisie. Uit een Canadees onderzoek blijkt dat drie op de vier producten, die door kinderen worden gekozen, afkomstig zijn van televisiespots. "Dat is de reden waarom we kinderen moeten beschermen tegen dergelijke reclame", zegt de voorzitster van de Canadese consumentenvereniging, Martine Painchaud. "Niettegenstaande de bestaande wetgeving weten de grote voedingsmultinationals altijd wegen te vinden om steeds meer ongezonde voeding aan te prijzen bij kinderen en volwassenen. Het gevolg is dat 20 tot 25 procent van de jonge mensen nu al aan obesitas lijden." Uit een studie waarin 177 publiciteitspots werden geanalyseerd, blijkt dat 73 procent over voeding gaat die niets te maken heeft met gezonde eetgewoonten. De Canadese consumentenvereniging dringt er nogmaals op aan dat de voedingsproducenten meer verantwoordelijkheid zouden opnemen tegenover de jeugdige consument.

Meer lezen: Hoe zwaarlijvigheid voorkomen?

Bronnen:
Olivares S, Albala C, García F, Jofré I.
Television publicity and food preferences of school age children of the metropolitan region
Rev Med Chil. 1999 Jul;127(7):791-9.

 

lijn