Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Waar koopt u meestal uw voedingssupplementen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
31 januari 2009
Omega-3 helpt om hartinfarct te voorkomen!
| 31/01/2009 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Omega-3 helpt om hartinfarct te voorkomen! Verschillende media hadden het vrijdagavond over het feit dat de gewezen manager van Sporting Anderlecht, Michel Verschueren, een hartaanval zou hebben gekregen. Het bericht werd, gelukkig voor de bekenste sportieve manager van dit land, vlug ontkend. Er is nu sprake van een bloedvergiftiging door een bacteriële infectie. Een hartaanval kan echter iedereen treffen. Toch bestaan er eenvoudige middelen die dergelijke - meestal dodelijke - aandoeningen kunnen voorkomen. Wetenschappers publiceerden op 15 januari 2009 een overzichtstudie waaruit blijkt dat omega-3 vetzuren op een duidelijke wijze meehelpen om ernstige hartklachten te voorkomen. Dit onderzoek had betrekking op 20.997 patiënten.

Omega-3 vetzuren zorgen er voor dat de gevaarlijke bloedvetwaarden dalen en voorkomen plaquevorming aan de vaatwand. Op deze wijze werken ze op dezelfde manier als een aspirine, maar zonder de mogelijke maag- en nierproblemen. Omega-3 supplementen verminderen de kans dat er zich een bloedklonter vormt. Ze reduceren bijgevolg een mogelijke hartstilstand.

Meer lezen:

Wat kunt u zelf doen om uw cholesterolniveau te verlagen?
Hypertensie preventief benaderd
Hoe chronische veneuze insufficiëntie (CVI) behandelen?
Hartritmestoornissen: preventie

Bronnen:
Zhao YT, Chen Q, et al,"Prevention of sudden cardiac death with omega-3 fatty acids in patients with coronary heart disease: A meta-analysis of randomized controlled trials," Ann Med, 2009 Jan 15; 1-10

 

lijn