ABC GEZONDHEID - Artikels
31 maart 2007
Peptide uit melkeiwit verlaagt bloeddruk
| 31/03/2007 |
| 31/03/2007 |

Er is goed nieuws voor mensen die hun bloeddruk door middel van een meer gezonde levensstijl en nutriënten beter onder controle willen krijgen. Een caseïne peptide uit melk biedt hulp. De zogenaamde C-12 peptide vermijdt dat het angiotensin I enzym wordt omgezet tot angiotensin II waardoor hypertensie ontstaat.In de ‘American Journal of Hypertension’ verschenen de resultaten van een kleine klinische studie (1) met de C-12 melkpeptide. Het onderzoek, waar 10 mensen met een verhoogde bloeddruk aan deelnamen, toonde aan dat de melkpeptide de systolische en diastolische bloeddruk met 9 mm/Hg en 6 mm/Hg kan verlagen.
Deze studie geeft de eerste summiere klinische aanwijzigingen dat personen die een optimale levensstijl combineren met dit voedingssupplement hypertensie kunnen vermijden. De C-12 melkpeptide is geschikt voor mensen met bloeddrukwaarden die gelijk zijn aan of lager liggen dan 149 mm/Hg over 96 mm/Hg. In de studie werden echter proefpersonen toegelaten met een bloeddruk van 153 mm/Hg over 105 mm/Hg. De melkpeptide geeft volgens de gepubliceerde studie binnen zes uur positieve resultaten. Wetenschappers geven aan dat een optimaal effect pas na zes tot acht weken wordt bereikt.
Bronnen:
Raymond R. Townsend, Christopher B. McFadden, Virginia Ford, Jenny A. Cadée.
A randomized, double blind, placebo controlled trial of casein protein hydrolysate (C12 Peptide) in human essential hypertension.
American Journal of Hypertension (2004; 17:1056-1058)
Raymond R. Townsend, Christopher B. McFadden, Virginia Ford, Jenny A. Cadée.
A randomized, double blind, placebo controlled trial of casein protein hydrolysate (C12 Peptide) in human essential hypertension.
American Journal of Hypertension (2004; 17:1056-1058)


















