Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Neemt u (soms) probiotica?
Ja, voedingssupplement 56%
 
Ja, yoghurt-achtige 16%
 
Neen 28%
 
ABC GEZONDHEID - Artikels
29 juni 2020
Fitness na de coronasluiting
| 29/06/2020 |
Terug Verstuur link
lijn
Fitness na de coronasluiting Steeds meer jongeren, volwassenen en senioren hebben last van een vorm van spierzwakte. Alles heeft te maken met een gebrek aan beweging in het dagelijkse leven, zeker tijdens de coronacrisis. Ook de mindere kwaliteit van de voeding en de 'flexibele' - lees onregelmatige - werktijden zorgen er voor dat veel mensen zwakke spieren krijgen. Volgens specialisten wordt spierzwakte, samen met depressies en burnout, de 'basisziekten' van morgen.

Mensen kunnen er enkel aan ontsnappen door zelf voor regelmaat in hun bestaan te zorgen en te trachten kwaliteitsvol voedsel te consumeren. Uit studies blijkt ook dat een gebrek aan nachtrust sneller tot spierzwakte leidt.
Mensen moeten minstens 8 uur per etmaal kunnen recupereren tijdens een kwaliteitsvolle slaap. Tot slot doen wetenschappers een dringende oproep om meer rustig te bewegen. Drie maal per week een half uurtje sport doet al wonderen voor de meeste spiergroepen.
Het staat nu al vast dat fitnesscentra in de komende decennia 'the place to be' zullen zijn om spierzwakte op een professionele wijze tegen te gaan.

Slappe spieren voorkomen
Tips om vermoeidheid na sportprestaties tegen te gaan

Meer lezen:
Fitness: zorg dat het leuk blijft
Minder stilzitten of meer bewegen?
Steeds meer mensen lijden aan spierzwakte!>

Bronnen:
Tips to help you get more active. Weight-control Information Network. http://win.niddk.nih.gov/publications/tips.htm. 09.27,12.
Thyfault JP, Booth FW. Lack of regular physical exercise or too much inactivity. Current Opinion in Clinical Nutrition & Metabolic Care. 01 07 11

 

lijn