Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Migraine aanvallen?
Vaak (dagelijks) 0%
 
Regelmatig (wekelijks) 2%
 
Af en toe (maandelijks) 11%
 
Zelden of nooit 86%
 
ABC GEZONDHEID - Artikels
25 januari 2019
Gewicht verliezen met water?
| 25/01/2019 |
Terug Verstuur link
lijn
Gewicht verliezen met water? Volgens een vaak gehoorde tip moet je voldoende water drinken als je sneller gewicht wilt verliezen.
Maar wat zegt de wetenschappelijke literatuur hierover?
Niet bijster veel:
- Als je een glas water drinkt tijdens de maaltijd ga je minder calorieën innemen. Iemand die geen water drinkt tijdens zijn maaltijd, eet 8,7% meer calorieën.
- Gezoete dranken vervangen door water helpt vanzelfsprekend om minder calorieën (-200kcal/dag) in te nemen.
- Tijdens een afslankingskuur ervaren volwassenen een groter gewichtsverlies wanneer ze een glas water voor de maaltijd drinken. Een glas water zou de maag vooraf vullen en een snel gevoel van 'ik heb genoeg gegeten' opwekken.

Dagelijks een glas water extra (voor de maaltijd) helpt dus tegen overgewicht. Mogelijk geeft dit een vol gevoel in de maag zodat je daarna automatisch minder gaat eten.

Overgewicht voorkomen
Gezond vermageren, hoe doe je dat?

Lees ook:
Gewicht verliezen met chroom
Drinken om geen dorst te krijgen
Waarom snel vermageren zwaarlijvigheid veroorzaakt!

Bronnen:
Daniels MC, Popkin BM.Impact of water intake on energy intake and weight status: a systematic review. Nutr Rev. 10 09;68(9):505-21.

 

lijn