Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Vindt u uzelf :
Slank 24%
 
Goed 54%
 
Dik 22%
 
ABC GEZONDHEID - Artikels
4 maart 2019
Minder televisie tegen overgewicht
| 04/03/2019 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Minder televisie tegen overgewicht Bestaat er een methode om zonder moeite te vermageren of op je ideaal gewicht te te blijven? De media staan vol over berichten dat beweging en een evenwichtig voedingspatroon essentieel zijn, en dat is juist. Uit een Amerikaanse studie blijkt echter dat veel minder televisie kijken en slapen ook een degelijke methode is. Dat is in ieder geval de visie van Dokter Kenneth Nugent die een grote groep diabetes- en hartpatiënten heeft gevolgd. Hij kwam tot de vaststelling dat veel van zijn patiënten, die minder dan zeven uur per nacht sliepen, driemaal meer kans hadden om aan obesitas (extreme zwaarlijvigheid) te lijden, dan mensen die acht tot negen uur per etmaal profiteerden van een verdiende nachtrust.

De oorzaak waarom kortslapers sneller dik worden dan langslapers is eenvoudig. Slaapgebrek (minder dan zeven uur) verhoogt de productie van het honger(gevoel) hormoon ghreline dat de eetlust stimuleert. Daarbij komt nog dat een tekort aan nachtrust ook de aanmaak van leptine, dit hormoon geeft ons een vol gevoel na het eten en wordt in verband gebracht met de controle van het lichaamsgewicht, drastisch vermindert. De wetenschapper besluit in zijn studie dat veel televisieprogramma's en publiciteitsblokken mensen gedurende het televisiekijken naar de volle ijskast drijven. Hij pleit daarom ook voor minder televisie uren en meer slaap. Al slapend op gewicht blijven en de volgende morgen fitter opstaan is toch niet zo'n slecht
vooruitzicht.

Overgewicht voorkomen
Een goede slaaphygiëne voor een goede slaap

Meer lezen:
Televisie doet meer eten
De gevolgen van te weinig slaap
Lightproducten helpen niet tegen overgewicht

Bronnen:
Kenneth Nugent. Short Sleep Times Predict Obesity in Internal Medicine Clinic Patients. Journal of clinical sleep medicine

 

lijn