Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Hoeveel suikerwaren snoept u dagelijks?
Niet/nauwelijks 64%
 
1 - 2 porties (10gr) 25%
 
3 - 5 porties (10gr) 11%
 
Meer 0%
 
ABC GEZONDHEID - Artikels
15 mei 2013
Voeding en supplementen tegen artritispijn
| 15/05/2013 |
Terug Verstuur link
lijn
Voeding en supplementen tegen artritispijn Iedere man of vrouw die last heeft van artritis (ontsteking van de gewrichten) moet er eerst en vooral voor zorgen dat ze minder eiwitten en verzadigde vetten eten. Het is van cruciaal belang dat de consumptie van fruit en groenten drastisch wordt verhoogd.

Op het vlak van supplementen moet zeker glucosamine dagelijks worden gebruikt. Glucosamine is een basismateriaal voor het herstellen van kraakbeen. Glucosamine herstelt de gewrichtweefsels echter slechts zeer langzaam (reken minimum op twaalf weken). Pas dan vermindert de pijn definitief. Veel mensen hebben het geduld niet en laten glucosamine veel te vroeg voor wat het is. Veel artritispatiënten weten waarschijnlijk niet dat men tijdens de glucosamine opbouw in het lichaam ook nog klassieke pijnstillers mag nemen. Geleidelijk aan zal men minder pijn voelen en minder beroep moeten doen op de maagbelastende pijnremmers. De gemiddelde hoeveelheid glucosamine die per dag moet ingenomen worden bedraagt 1500 milligram.

De essentiële vetzuren zijn ook belangrijk voor artritislijders. De vetzuren elimineren langzaam maar zeker de ontsteklingsreacties. Ze worden ook het best drie maal per dag bij de maaltijden ingenomen.
Een vitamine D supplement in combinatie met calcium en magnesium is tevens goed voor artritispatiënten. Uit klinische studies blijkt dat artritislijders, die een tekort aan vitamine D vertonen, meer pijn hebben dan mensen die over voldoende vitamine D beschikken.

Tot slot is 2000 tot 3000 milligram vitamine C per dag doeltreffend. Vitamine C werkt licht pijnstillend, is sterk ontstekingswerend en een zeer krachtige antioxidant. Vitamine C is ook belangrijk voor de collageen synthese. Precies dit mechanisme is betrokken bij het herstel van de gewrichtweefsels.

Hoe artritisklachten verminderen of voorkomen?

Lees ook:
Wat is artritis?

Bronnen:
Reginster JY, Bruyere O, Neuprez A. : Current role of glucosamine in the treatment of osteoarthritis. Rheumatology (Oxford).

Goldberg RJ, Katz J. : A meta-analysis of the analgesic effects of omega-3 polyunsaturated fatty acid supplementation for inflammatory joint pain. - Pain 129(1-2):210-23

Pattison DJ, Silman AJ, Goodson NJ, Lunt M, Bunn D, Luben R, Welch A, Bingham S, Khaw KT, Day N, Symmons DP.
Vitamin C and the risk of developing inflammatory polyarthritis: prospective nested case-control study.

 

lijn