Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u vaak last van stress?
Vaak 15%
 
Regelmatig 21%
 
Soms 52%
 
Zelden 13%
 
ABC GEZONDHEID - Artikels
28 juni 2010
Wandelen om te vermageren
| 28/06/2010 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Wandelen om te vermageren Iedereen weet dat beweging en gezond caloriebeperkende voeding het eenvoudigste middel is om traag maar zeker gewicht te verliezen of geen extra kilootjes op de weegschaal te zien verschijnen. Beweging zorgt immers voor het verbranden van meer calorieën. Dat is echter niet alles. Regelmatige lichaamsbeweging verhoogt ook de hoeveelheid spieren in ons lichaam. Hoe meer spieren mensen hebben, hoe hoger het basaal metabolisme wordt. Het basaal metabolisme is het aantal calorieën iemand verbrandt zonder iets te doen. Met extra spieren vermager je met andere woorden terwijl je slaapt.

Hoe intenser de beweging, hoe meer calorieën er worden ‘geconsumeerd’. Het volgende voorbeeld maakt dit duidelijk:
De gemiddelde mens verbruikt 200 calorieën per uur rustig wandelen.
Het verbruik stijgt tot 300 calorieën indien men een uur stevig doorstapt.
Mensen die in staat zijn om één uur te joggen, verbranden 600 calorieën per uur.
Wetenschappers raden iedereen aan te kiezen voor de stevige wandeling. Een uur stevig doorstappen levert immers evenveel calorieverbruik op en ook evenveel spierwinst dan 30 minuten per dag joggen. Wandelen kan door iedereen beoefend worden en belast de kniegewrichten veel minder dan het joggen.

Overgewicht voorkomen

Bronnen:
Kruger J, Yore MM, Kohl HW 3rd.
Leisure-Time Physical Activity Patterns by Weight Control Status: 1999-2002 NHANES.
Med Sci Sports Exerc.

Haines DJ, Davis L, Rancour P, Robinson M, Neel-Wilson T, Wagner S.
A pilot intervention to promote walking and wellness and to improve the health of college faculty and staff.
J Am Coll Health.

 

lijn