Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u last van hartritmestoornissen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
18 oktober 2010
Bescherm je hart, geniet van een siësta
| 18/10/2010 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Bescherm je hart, geniet van een siësta Een dagelijkse siësta tussen 13u en 15u hoeft maar dertig minuten te duren. Het ogenschijnlijk verlies aan tijd en rendement wordt duidelijk teruggewonnen na de siësta. Werknemers die een middagdutje doen presteren immers nadien beter omdat ze minder last hebben van stress en terug op krachten zijn gekomen. Een bijkomend pluspunt is dat de siësta garant staat voor minder hartziekten. Dat laatste wordt bewezen door Griekse studieresultaten.

Wetenschappers in Athene volgden gedurende zes jaar 23 681 werkende mannen. De werknemers die dagelijks van een korte siësta genoten, hadden volgens de onderzoekers 37% minder kans op een hartaanval. Personen die nu en dan van een siësta konden profiteren zagen hun risico met 12 % dalen. De wetenschappers zijn ervan overtuigd dat een stressreductie na een halve werkdag er voor zorgt dat het hart voldoende kan herstellen zodat er minder cardiovasculaire problemen ontstaan.

Lees ook: Hartritmestoornissen: preventie

Bronnen:
Naska A, Oikonomou E, Trichopoulou A, Psaltopoulou T, Trichopoulos D. - Siesta in healthy adults and coronary mortality in the general population. Arch Intern Med.

 

lijn