Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Eet u vaak rauwkost?
ABC GEZONDHEID - Artikels
20 december 2018
Cardiovasculaire bescherming door melatonine
| 20/12/2018 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Cardiovasculaire bescherming door melatonine Melatonine is vooral bekend als het ‘slaaphormoon’, dat zorgt voor een goede, herstellende nachtrust. Belangrijk gezien de frequentie van slaapstoornissen, en daarom recent zonder voorschrift verkrijgbaar in de apotheek.
Melatonine wordt in de hersenen aangemaakt uit serotonine zodra het lichaam ‘voelt’ dat de nacht komt: donker, rust, vermoeidheid… Maar eigenlijk wordt er veel meer serotonine en melatonine in het maagdarmstelsel aangemaakt dan in de hersenen. Het heeft daar een zeer belangrijke ‘reparatie’rol, bijvoorbeeld voor lever en pancreas. Melatonine is trouwens het krachtigste antioxidant in het lichaam.

Blijkbaar is melatonine ook cruciaal voor bescherming en herstel van hart en bloedvaten. Melatoninesuppletie wordt zelfs beschouwd als een veelbelovende piste voor cardiovasculaire bescherming én therapie.
Consumptie van melatoninerijke voeding kan een handje helpen. Geciteerd worden: vooral noten, druiven, tropisch fruit, wijn, sommige kiemgroenten, granen,… Onder de eiwitbronnen: vis, eieren en sommige paddenstoelen.

Een goede slaaphygiëne voor een goede slaap
Geef je hart de optimale bescherming!

Meer lezen:
Oxidatieve stress
Korter leven door ongezonde voeding
Betere slaapkwaliteit met melatonine

Bronnen:
Jiki Z, Lecour S, Nduhirabandi F. Cardiovascular Benefits of Dietary Melatonin: A Myth or a Reality? Front Physiol. 2018 May 17;9:528.
Meng X et al. Dietary Sources and Bioactivities of Melatonin. Nutrients. 2017 Apr 7;9(4).
McKay DL, Eliasziw M, Chen CYO, Blumberg JB. A Pecan-Rich Diet Improves Cardiometabolic Risk Factors in Overweight and Obese Adults: A Randomized Controlled Trial. Nutrients. 2018 Mar 11;10(3).

 

lijn