Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u last van hartritmestoornissen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
25 november 2010
Chemotherapie ook gevaarlijk voor zorgverleners?
| 25/11/2010 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Chemotherapie ook gevaarlijk voor zorgverleners? Dat chemotherapie grote schade kan berokkenen aan de kankerpatiënt, is goed bekend. Ook de omstanders, het verplegend personeel, kunnen vergiftigingsverschijnselen oplopen, zoals verminderde nierwerking, verlaagde immuniteit, leverschade, (2,5 à 5 keer) hoger risico op spontane abortus en lagere vruchtbaarheid.
Ook bestaat er een bezorgdheid dat personen die met chemo werken, een hoger risico hebben op kanker, hoewel weinig studies daarover uitsluitsel geven.
Acute effecten zijn allergische reacties, oogirritaties, hartritmestoornissen, diarree, verlaagde libido, keelpijn, duizeligheid, slapeloosheid enzovoort.

Zorgverleners moeten dus een aantal veiligheidsvoorschriften volgen om de schadelijke effecten te minimaliseren: beschermende kleding, aangepast medisch werkmateriaal, niet eten en drinken op sommige plaatsen, opleiding... .

De eenvoud van het leverreinigend diëet.

Bronnen:
http://www.cdc.gov/niosh/topics/antineoplastic/pubs.html
Eisenberg, S. Safe handling and administration of antineoplastic chemotherapy. J Infus Nurs. 2009; 32:23-32.

 

lijn