Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Versterkt u actief uw weerstand?
ABC GEZONDHEID - Artikels
9 augustus 2012
Chia als sportvoeding
| 09/08/2012 |
Terug Verstuur link
lijn
Chia als sportvoeding Chia is zeer geschikt als energievoeding voor duursporters. De zaden van chia bevatten de juiste koolhydraten en veel omega-3-vetzuren. Bovendien zijn ze rijk aan antioxidanten, vezels en leveren ze alle essentiële aminozuren. Antioxidanten beschermen het lichaam tijdens een zware inspanning, terwijl aminozuren nodig zijn voor het herstel van de spieren. De oude Azteken bereidden zich ook al voor op zware inspanningen door chiazaad met brood te eten!

De chia-koolhydraten worden langzaam afgebroken (lage glycemische index), wat de sporters toelaat zeer efficiënt om te gaan met hun koolhydraatreserves. Wanneer die koolhydraatreserves uitgeput zijn, moet het lichaam overschakelen naar vetten als energiebron. Deze omschakeling moet zo langzaam mogelijk gebeuren, wilt de sporter optimaal presteren. Daarom kiezen duursporters het best voor koolhydraten met een lage glycemische index.

Spierverrekkingen, neen dank u!
Tips om vermoeidheid na sportprestaties tegen te gaan

Meer lezen:
Visolie versterkt de longwerking bij atleten
Chiazaad: ook een bron van omega-3

Bronnen:
Illian TG, Casey JC. Omega 3 chia seed loading as a means of carbohydrate loading. Journal of Strength and Conditioning Research. 2011; 25(1): 61-65

 

lijn