Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Slaapt u goed?
ABC GEZONDHEID - Artikels
3 mei 2018
Chia voor sporters
| 03/05/2018 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Chia voor sporters Chia is zeer geschikt als energievoeding voor duursporters. De zaden van chia bevatten de juiste koolhydraten en veel omega-3-vetzuren. Bovendien zijn ze rijk aan antioxidanten, vezels en leveren ze alle essentiële aminozuren.
Antioxidanten beschermen het lichaam tijdens een zware inspanning, terwijl aminozuren nodig zijn voor het herstel van de spieren. De oude Azteken bereidden zich ook al voor op zware inspanningen door chiazaad met brood te eten.

De chia-koolhydraten worden langzaam afgebroken, wat de sporters toelaat zeer efficiënt om te gaan met hun koolhydraatreserves. Wanneer die koolhydraatreserves uitgeput zijn, moet het lichaam overschakelen naar vetten als energiebron. Deze omschakeling moet zo langzaam mogelijk gebeuren, wil de sporter optimaal presteren. Daarom kiezen duursporters het best voor koolhydraten met een lage glycemische index.

Spierverrekkingen, neen dank u!
Tips om vermoeidheid na sportprestaties tegen te gaan

Meer lezen:
Visolie versterkt de spieren
Chiazaad ook een bron van omega-3
Rustig bewegen gezonder dan intensieve sport

Bronnen:
Illian TG, Casey JC. Omega 3 chia seed loading as a means of carbohydrate loading. Journal of Strength and Conditioning Research.11; 25(1): 61-65

 

lijn