Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u last van hartritmestoornissen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
22 juli 2009
Chronisch vermoeidheid
| 22/07/2009 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Chronisch vermoeidheid Het chronisch vermoeidheidsyndroom is dikwijls een gevolg van burnout. Veel mensen vergeten echter dat burnout het resultaat is van overmatige stress die niet behandeld wordt met voldoende rust.
Wie verlost wil worden van stress en vermoeidheid moet de volgende aanlokkelijke hindernissen trachten te vermijden:
* Het teveel eten gedurende de avonduren, de neiging hebben om extra energie ‘te tanken’ met stimulerende middelen zoals koffie en cola.
* Stress bestrijden met alcohol.
* Voedingstekorten opstapelen door fastfood te eten. Mensen die moe zijn hebben geen zin om te koken.

Vermijd in ieder geval kalmeerpillen, ontstekingswerende producten, antibiotica, cortisone, aspirine of amfetamines die je het gevoel geven van veel meer te kunnen doen dan werkelijk mogelijk is. De genoemde medicijnen zorgen voor extra vermoeidheid.
Geef jezelf echter te de tijd om voldoende te rusten (minstens 8 uur per nacht)
Zorg voor een evenwichtige voeding en drie volwaardige lichte maaltijden per dag
Neem de tijd om rustig te ontbijten. Het is en blijft de voornaamste maaltijd van de dag.
Neem voedingssupplementen zoals vitamine C, vitamine B-complex, calcium en magnesium.
Doe regelmatig aan (gemodereerde) sport.

Hoe vermoeidheid voorkomen?
Wat kun je doen bij fibromyalgie?

Bronnen:
Frey DJ, Fleshner M, Wright KP Jr.
The effects of 40 hours of total sleep deprivation on inflammatory markers in healthy young adults.
Brain Behav Immun. 2007 May 22

 

lijn