Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Controleert u uw cholesterol?
ABC GEZONDHEID - Artikels
18 december 2019
Een eenvoudige meditatie-oefening
| 18/12/2019 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Een eenvoudige meditatie-oefening Laat geen enkel moment onbenut om even tot rust te komen. Een korte wandeling in de natuur is al voldoende om alle stress van je schouders te gooien. Woon je in een stad, dan is er vast wel een park in de buurt dat je kunt bezoeken. Focus op de wandeling niet op je eigen, eindeloze stroom van gedachten. Ga op zoek naar bepaalde indrukken uit de omgeving: kleuren, geuren, geluiden ...

Meditatie kun je dus gemakkelijk al wandelend doen, maar je doet er goed aan om er even bij te gaan zitten en te mediteren met gesloten ogen. Concentreer je daarbij vijf minuten op de ademhaling. Korte meditatiesessies als deze betekenen veel voor kankerpatiënten, die moeten leren omgaan met hun angsten. Ook voor veel mensen die druk bezet zijn door job & gezin is dit een erg praktische oefening.

Stressbeheersing is een manier van denken
Hoe het risico op een depressie verkleinen?

Meer lezen:
Yoga en meditatie tegen dementie
Ondersteuning en meditatie helpen tegen kanker
Meditatie en sporten beschermen tegen hinderlijke wintervirussen

Bronnen:
Ness S. Meditate in nature to help relieve stress of cancer fight. Mayo Clinic, Living with cancer blog. 07 20, 13Luders E, Cherbuin N, Kurth F. Forever Young(er): potential age-defying effects of long-term meditation on gray matter atrophy. Front Psychol. 2015 Jan 21;5:1551
Goyal M, Singh S et al. Meditation programs for psychological stress and well-being: A systematic review and meta-analysis. JAMA Intern Med. 2014 Mar 1;174(3):357-68

 

lijn