Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u last van lentemoeheid?
ABC GEZONDHEID - Artikels
26 februari 2013
Enkele tips voor minder zoutgebruik
| 26/02/2013 |
Terug Verstuur link
lijn
Enkele tips voor minder zoutgebruik Zout is essentieel voor ons lichaam, maar we hebben amper één tiende van een theelepel nodig. We eten te veel zout en ons lichaam moet dit teveel aan zout continu uit het lichaam verwijderen. Ondertussen verhoogt zout bij de meeste mensen de bloeddruk.

Probeer daarom eens met andere smaakversterkers te koken: gedroogde en verse kruiden, knoflook, gember, zeewier, (kruiden)azijn, vinaigrette, (gekruide) olijfolie, citroensap, wijn enzovoort.
Kies voor gezonde vetten! Geroosterde noten, olijfolie en andere plantaardige oliën dragen ook bij tot een betere smaak.
Kook met rauwe groenten! Alleen dan ben je zeker dat er geen zout aan je maaltijd toegevoegd is. Je zult versteld staan van de hoeveelheid zout die aan bewerkte voeding toegevoegd wordt.
Roerbakken geeft een lekkere smaak aan groenten. Je laat dan de groenten kort in een hete wok 'springen'.

Hoe herstel je de vochtbalans?
Hypertensie preventief benaderd
Hoe behandel je vochtopstapeling in de weefsels?

Meer lezen
Zout gevaar voor het hart
Zout verstoort bloedvaten onmiddellijk
Verlaag je bloeddruk zonder medicatie

Bronnen:
Harvard Medical School. 5 ways to use less salt. 8 dec 2012

 

lijn