Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u last van hartritmestoornissen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
5 februari 2007
Gezonde benen
| 05/02/2007 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Gezonde benen Wilt u gezonde benen? Probeer dan om zo snel mogelijk een slechte doorbloeding in de benen aan te pakken en een eind te maken aan vermoeide of onrustige benen. Men noemt dit ook Veneuze Insufficiëntie (doorbloedingsproblemen). Het is belangrijk de doorbloeding te stimuleren en te zorgen voor een toename van de elasticiteit van de aderen om terugzakken van het bloed te voorkomen. Gezond eten en voldoende bewegen kan bijdragen aan gezonde benen. Het verbetert namelijk de doorbloeding en de elasticiteit van de aderen. Het laatste verklaart waarom juist bij staande en zittende beroepen vaak sprake is van een slechte doorbloeding. Het is dus belangrijk voldoende te bewegen om gezonde benen te krijgen en behouden. Zwemmen is uitstekend omdat het water de aderwand masseert terwijl u beweegt. Maar ook andere vormen van beweging die de aderen en kuitspieren sterk maken, zoals fietsen en wandelen, zijn goed voor gezonde benen.

Eet verstandig
Een goede stofwisseling is belangrijk voor de bloedvaten. Eet gevarieerde en vezelrijke voeding, zoals volkorenbrood en -pasta, zilvervliesrijst, groente en fruit. Goede voeding kan bijdragen aan gezonde benen. Drink minimaal 2 liter water per dag. Door veel te drinken houdt u de doorbloeding in balans.

Wees zuinig met warme baden, sauna en zon. UV licht en hitte zijn schadelijk voor de aderen. Ze zorgen namelijk voor het verwijden ervan.

Hoe behandel je vochtopstapeling in de weefsels?

 

lijn