Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Versterkt u actief uw weerstand?
ABC GEZONDHEID - Artikels
30 januari 2015
Griepbeleid of reclamecampagne?
| 30/01/2015 |
Terug Verstuur link
lijn
Griepbeleid of reclamecampagne? Peter Doshi, postdoctoraat onderzoek aan de Hopkins Medicine School, heeft ernstige bedenkingen bij het griepbeleid van de VS. Het beleid dat het CDC uitstippelt rond griepvaccinatie heeft meer weg van een marketingcampagne dan met het volgen van een wetenschappelijke visie. Het CDC laat al te graag uitschijnen dat iedereen risico loopt om te sterven aan griep. Ze beweert ook dat het griepvaccin 50% van de wintersterfte kan voorkomen. Onmogelijk, zegt Peter Doshi, want de wintergriep neemt 'slechts' 5% van de sterfte voor haar rekening.

Met griepvaccins zijn heel weinig klinische studies uitgevoerd. Meestal worden cijfers van bevolkingsstudies gebruikt om het effect van griepvaccins in te schatten. Die suggereren dat ze ongeveer 80% van de gevaccineerde mensen beschermen. Niet slecht, maar dan nog moeten we 33 tot 100 personen vaccineren om één griepje te voorkomen. In welke mate de griepprik zwakke bevolkingsgroepen beschermt tegen complicaties of sterfte, weten we dus niet. Griep is niet altijd griep: volgens een studie in de VS is amper 16% van de mensen die zich grieperig volgen, effectief geïnfecteerd met een griepvirus.

Vlierbessensiroop is zeer efficiënt tegen griep
De immuniteit verhogende eigenschappen van vitamine C

Meer lezen:
Granaatappelsap tegen verkoudheid of griep
Zink onderdrukt verkoudheden
Echinacea werkt efficiënt om verkoudheden te voorkomen NL

Bronnen:
Doshi P. Influenza: marketing vaccine by marketing disease. BMJ. 2013 May 16;346:f3037. doi: 10.1136/bmj.f3037

 

lijn