Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Heeft u last van hartritmestoornissen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
12 november 2015
Jongere hersenen met gezonde voeding
| 12/11/2015 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Jongere hersenen met gezonde voeding Mentale aftakeling is soms een onvermijdelijk onderdeel van veroudering, maar soms is het gewoonweg te wijten aan slechte voeding. Wetenschappers van de Rush University schatten dat oudere volwassenen die een gezond voedingspatroon volgen, hersenfuncties hebben die 7,5 jaar jonger lijken! De groep van senioren die aan deze studie deelnamen, had een gemiddelde leeftijd van 81 jaar.


Volgens de onderzoekers bestaat een gezond voedingspatroon uit:
- volkorenproducten
- dagelijks een portie bladgroenten en een portie andere groente
- regelmatig een handvol noten
- bonen (minstens 3 keer per week)
- kippenvlees (minstens 2 keer per week)
- bessen (minstens 2 keer per week)
- vis (minstens 1 keer per week)
Dit voedingspatroon staat bekend als het MIND-dieet en is een combinatie van het mediterraan dieet en het DASH-dieet. Bessen zoals aardbeien en bosbessen zijn het meest kenmerkend element van het MIND-dieet. Bosbessen zijn een van de krachtigste voedingsmiddelen om de hersenen te beschermen, zegt Martha Morris, nutritioneel epidemiologist die aan het onderzoek mee werkte.

Vermijd ook voedingsmiddelen die nadrukkelijk ongezond zijn, zoals rood vlees, boter, margarine (transvetten), kaas, gebakjes en snoep, gefrituurd voedsel en fastfood.

Hoe voorkom je hersenveroudering ?
Hoe de ziekte van Alzheimer voorkomen?

Lees ook:
Actieve vijftigers leven langer gezond
Transvetten snoeien in het geheugen!
Bacopa monnieri, een plantje om (beter) te onthouden

Bronnen:
Morris MC, Tangney CC, Wang Y et al. MIND diet associated with reduced incidence of Alzheimer's disease. Alzheimers Dement. 2015 Feb 11

 

lijn