Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u last van lentemoeheid?
ABC GEZONDHEID - Artikels
17 juni 2016
Kikkererwten: betere voedingskeuze
| 17/06/2016 |
Terug Verstuur link
lijn
Kikkererwten: betere voedingskeuze Veel groenten eten, is een uitdaging op zich. Misschien zijn kikkererwten een handig hulpmiddel om je voedingsgewoonten te verbeteren.
Kikkererwten zijn een basisingrediënt in vele landen. Ze verlagen de cholesterol en leveren voldoende vezels aan. Kikkererwten maken een maaltijd zwaarder, zodat je minder vlees gaat eten en je honger sneller gestild is. Door kikkererwten op je menu te plaatsen ga je vanzelf betere voedingskeuzes maken. De vezels zorgen bovendien voor een verbeterde darmtransit.

De grootste nadelen zijn de maag- en darmongemakken, zoals flatulentie of winderigheid. In principe verdwijnen deze ongemakken eens je kikkererwten gewend bent. Ander nadelen zijn de lange bereidingstijd en het gebrek aan goede recepten met kikkererwten.

Darmverzorgende tips
Wat kunt u zelf doen om uw cholesterolniveau te verlagen?

Lees ook:
Bloeddruk verlagen met gegrilde sojabonen
Paddenstoelen een degelijke vleesvervanger
Meer goede cholesterol met juiste koolhydraten

Bronnen:
Murty CM, Pittaway JK et al. Chickpea supplementation in an Australian diet affects food choice, satiety and bowel health. Appetite 54 (10) 282-288

 

lijn