Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u vaak last van stress?
ABC GEZONDHEID - Artikels
7 februari 2013
Moe door calorieën
| 07/02/2013 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Moe door calorieën Hoe komt het dat we altijd moe zijn? Aan brandstof (calorieën) komen we niet tekort. Misschien zijn we zo moe omdat we altijd de verkeerde calorieën kiezen. In een dieselmotor stop je ook geen benzine...
Snoep en 'snelle koolhydraten' (brood, aardappelen, rijst) geven een snelle aanvoer van energie, maar die aanvoer van energie valt heel snel weer weg. Kort na zo'n energiestoot zit je met een leeg gevoel, en wil je weer eten. Op den duur geraakt het lichaam helemaal in de war, en krijgen de hersenen continu een gevoel van energieloosheid.

Geef daarom de voorkeur aan trage koolhydraten. De koolhydraten in aardpeer, boekweit en zoete aardappel worden veel langzamer verteerd, zodat de energievoorziening beter verspreid is tussen twee maaltijden door. Bruine rijst, kleine aardappelen in de schil en volkorenbrood verteren langzamer dan witte rijst, geschilde aardappelen en wit brood. Vul je maaltijden zo veel mogelijk aan met groenten en fruit, die bevatten vezels die de opname van calorieën vertragen.

Maak je maaltijden niet te groot. Een grote lunch zorgt ervoor dat je later in de namiddag loom gaat voelen. Minder eten bij de lunch helpt je dus om je energieker te voelen later op de middag!

Hoe vermoeidheid voorkomen?
Nooit meer moe, hoe doe je dat ?

Meer lezen:
Snelle tips voor meer energie
Vitamine C vermindert vermoeidheid

Bronnen:
Foods that fight fatigue. Harvard Health Publications, 1 nov 2012

 

lijn