Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Neemt u (soms) probiotica?
ABC GEZONDHEID - Artikels
1 mei 2014
Nog steeds jodiumtekorten in Europa
| 01/05/2014 |
Terug Verstuur link
lijn
Nog steeds jodiumtekorten in Europa Ondanks de inspanning om jodium aan zout en brood toe te voegen zou Europa nog steeds voor 52% jodiumdeficiënt zijn. Een tekort aan jodium veroorzaakt groeistoornissen (ook op mentaal vlak!) en verlaagt de immuniteit. De kleinere gevolgen zijn lusteloosheid, verminderd libido, haaruitval, gewichtstoename en depressie.
De aanbevolen hoeveelheid van jodium ligt tussen 50 µg (kinderen) en 250 µg (zwangere vrouwen). De allerbeste bron van jodium is zeewier; maar overdrijf hiermee niet. Wakame is zo rijk aan jodium dat je er maar een halve gram per dag van mag gebruiken. Vis en in mindere mate eieren leveren ook jodium. Sommige fabrikanten hebben jodium toegevoegd aan keukenzout, maar het gebruik van keukenzout is niet iets dat aangemoedigd moet worden.
Jodiumsupplementen zijn een veilige en nauwkeurige manier om je jodiuminname te waarborgen.

Bloemkool, boerenkool, broccoli, koolraap, koolzaad, cassava, limabonen, lijnzaad en sorghum verlagen de opname van jodium, maar bij een voldoende inname van jodium kan dit geen probleem zijn. Tekorten aan vitamine A, ijzer en selenium verergeren de symptomen van jodiumtekort.
Beperk de jodiuminname tot 600 µgram per dag. De meeste volwassenen zullen evenwel geen probleem hebben met 1000 µgram.

Hoe gezonder eten?
Kinderen en vitaminen

Lees ook:
Autisme en B-vitaminen
Jodium belangrijk voor ontwikkeling van het kind
Moedermelk essentieel voor darmgezondheid van de baby

Bronnen:
Zimmermann MB. Iodine deficiency. Endocrine Rev. 09; 20:376-408

 

lijn