Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Voelt u zich wel eens moe en zonder energie?
ABC GEZONDHEID - Artikels
20 november 2020
Oesterzwam vermindert cardiovasculair- en diabetesrisico
| 20/11/2020 |
Terug Verstuur link
lijn
Oesterzwam vermindert cardiovasculair- en diabetesrisico Hart- en vaatziekten en diabetes vormen een zeer grote uitdaging voor de gezondheid wereldwijd. Zowel het risico als het verloop ervan worden significant beïnvloed door het voedingspatroon.

Paddenstoelen zijn bekend omwille van hun geneeskrachtige eigenschappen; ze bevatten veel vertakte betaglucanen, lange eiwitketens met zeer specifieke eigenschappen. Zoals immuniteitsstimulering. Maar ook op cardiometabool gebied bieden ze veel mogelijkheden.
De oesterzwam blijkt zeer rijk aan betaglucanen: hij bevat er dubbel zo veel als de gewone champignon.

Vroegere studies suggereerden al het preventieve effect van oesterzwammen. Een overzichtsstudie verzamelde de gegevens van een groot aantal van die onderzoeken. (gedaan met verse oesterzwam (150 tot 200 gram per dag) of oesterzwampoeder (3 gram tot 30 gram poeder, = 30 tot 300 gram vers).
Conclusie: alhoewel er niet echt dubbelblind bewijs is, tonen de meeste studies toch een duidelijke verbetering van het glucosemetabolisme (bloedsuiker), de bloedlipiden (cholesterol en triglyceriden), en sommige studies ook van de bloeddruk.

Hartproblemen voorkomen
Hoe voorkom je diabetes?

Meer lezen :
Hoog cholesterolgehalte
Paddenstoelen als immuniteitsbooster
Paddenstoelen: rijke bron van antioxidantena>

Bronnen:
Dicks L, Ellinger S. Effect of the Intake of Oyster Mushrooms (Pleurotus ostreatus) on Cardiometabolic Parameters-A Systematic Review of Clinical Trials. Nutrients. 2020; 12(4) doi:10.3390/nu12041134
Valverde M.E., Hernández-Pérez T., Paredes-López O. Edible mushrooms: Improving human health and promoting quality life. Int. J. Microbiol. 2015:1–14.
Alkhatib A., Tsang C., Tiss A., Bahorun T., Arefanian H., Barake R., Khadir A., Tuomilehto J. Functional foods and lifestyle approaches for diabetes prevention and management. Nutrients. 2017;9:1310

 

lijn