Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u last van reuma?
ABC GEZONDHEID - Artikels
26 december 2008
Paracetamol tegen hoofdpijn beschadigt de lever
| 26/12/2008 |
Terug Verstuur link
lijn
Paracetamol tegen hoofdpijn beschadigt de lever Mensen die regelmatig af te rekenen hebben met hoofdpijn (migraine, spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn of hoofdpijn veroorzaakt door geneesmiddelen) nemen dikwijls paracetamoltabletten. Paracetamol is - in normale omstandigheden - een zeer veilig middel. Teveel patiënten nemen echter te hoge doseringen. Dit kan tot dramatische gevolgen leiden.

Mensen die op korte tijd 20 tabletten paracetamol innemen, vergiftigen hun lever. Ze zetten een niet omkeerbaar proces in gang dat de lever langzaam vernielt. Dit gaat gepaard met heel veel pijn waar niets tegen te doen valt. Deze pijn houdt afhankelijk van de lichamelijke gezondheid 4-6 weken aan. Daarna volgt onherroepelijk de dood.

De eerste symptomen van een paracetamolvergiftiging zijn anorexie, misselijkheid en braken. Een hoeveelheid van 6 gram (12 tabletten van 500 milligram) paracetamol kan reeds leverbeschadiging geven, grotere hoeveelheden veroorzaken onherroepelijke levernecrose (het afsterven van de lever).

Mensen die paracetamol gebruiken om hoofdpijn mee te verdoven mogen per etmaal niet meer dan 4 gram gebruiken (8x 500 mg)

 

lijn