Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Versterkt u actief uw weerstand?
ABC GEZONDHEID - Artikels
11 mei 2009
Regelmatig slaappatroon helpt om diabetes te voorkomen!
| 11/05/2009 |
Terug Verstuur link
lijn
Regelmatig slaappatroon helpt om diabetes te voorkomen! Amerikaanse en Canadese studies tonen aan dat een regelmatig slaappatroon van 7 tot 8 uur per etmaal de kans op het ontstaan van suikerziekte duidelijk vermindert. Professor Daniel J. Gottlieb, die verbonden is aan de universiteit van Boston, volgde 1486 patiënten in de leeftijdscategorie tussen 53 en 93 jaar. Het viel op dat kortslapers, zes uur en minder per nacht, 2.51 maal meer kans hadden om aan diabetes te lijden. Bij mannen en vrouwen die meer dan 9 uur sliepen per nacht, verhoogde het risico op het ontstaan van suikerziekte met een factor 1.79. Ongeveer dezelfde resultaten werden genoteerd indien het gaat over glucose intolerantie. Kortslapers hadden 1.58 maal meer kans met dit gezondheidsprobleem te worden geconfronteerd. Bij langslapers bedroeg die verhoging een factor 1.88.

Een regelmatig slaappatroon van 7 tot 8 uur per nacht is volgens de onderzoekers van cruciaal belang. Het is de allereerste keer dat een slaapstudie een duidelijk verband legt tussen het ontstaan van glucose intiolerantie en een diabetesdiagnose.

Meer lezen:
Hoe voorkom je diabetes?
Hoe hou je diabetes onder controle
Ouderdomsdiabetes : preventie

Bronnen:
Sleep duration as a risk factor for the development of type 2 diabetes or impaired glucose tolerance: Analyses of the Quebec Family Study. Chaput JP, Després JP, Bouchard C, Astrup A, Tremblay A. Sleep Med. 2009 Mar 28

 

lijn