Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Versterkt u actief uw weerstand?
ABC GEZONDHEID - Artikels
30 april 2020
Schouder- en nekpijn door verkeerde werk- of zithouding
| 30/04/2020 |
Terug Verstuur link
lijn
Schouder- en nekpijn door verkeerde werk- of zithouding Vaak krijgen mensen last van schoudergewrichtspijn- of nekpijn door een verkeerde werk- of zithouding.
Kleine aanpassingen van je gewoonten kunnen al veel doen:
- Verander voortdurend van houding, elke 15 minuten. Volgens dr. Jack Dennerlein (professor in de ergonomica) is dit een van de beste dingen die je kunt doen. Sta regelmatig eens recht en doe een wandeling van enkele stappen.
- Een tablet-computer leg je best niet op je schoot, want dan buig je je nek te veel. Plaats de tablet op een tafeltje en zet het in een bepaalde hoek, zodat de spanning in de nek vermindert.
- Gebruik een extern toetsenbord als je op een laptop werkt, op die manier kun je het beeldscherm gunstiger plaatsen ten opzichte van je nek.
- Hou de ellebogen dicht bij het lichaam.
- Hou handen, polsen, voorarm en dijen evenwijdig met de vloer

Een minder voor de hand liggende tip is het vernieuwen van brilglazen. Wanneer je zicht niet optimaal is, ga je vaker je hoofd buigen om bv. letters goed te kunnen lezen.
Ook een goede nachtrust is essentieel! Gebruik niet te veel kussens, geef je hoofd voldoende bewegingsvrijheid tijdens de slaap.

Hoe nekpijn voorkomen?
Leven met schoudergewrichtspijn

Meer lezen:
Osteopathie verlicht nekpijn
De oorzaken van acute lage rugpijn
Vermijd cortisonespuit in gewrichten

Bronnen:
Harvard Medical School. 6 ways to ease neck pain. HEALTHbeat Archive. 7 11 13
Harvard Medical School. Neck Pain: A troubleshooting guide to help you find relief. Special Health Reports. 13
Health.harvard.edu/press_releases/6-tips-to-prevent-neck-shoulder-pain-when-using-an-ipad-or-computer 10 12

 

lijn