Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Heeft u vaak last van stress?
ABC GEZONDHEID - Artikels
2 december 2013
Stoppen met roken door te bewegen
| 02/12/2013 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Stoppen met roken door te bewegen Vijf minuten bewegen kan er tot vijftig minuten voor zorgen dat mensen die willen stoppen met roken ook effectief geen sigaret meer aanraken. Dat is kort samengevat het besluit van Britse wetenschappers die het verband onderzochten tussen lichaamsbeweging en stoppen met roken voor mannen en vrouwen die dit echt willen. "Indien er een medicijn bestond met dergelijk effect werd het onmiddellijk een beststeller", zegt professor Adrian Taylor die als psycholoog verbonden is aan de universiteit van Exeter.

In alle onderzochte studies, waarin er een duidelijk verband werd ontdekt tussen stoppen met roken en beweging konden de deelnemers de sigaret tussen dertig minuten en zeventien uur blijven negeren. Wie regelmatig korte bewegingsmomenten per dag inlast heeft duidelijk minder zin in een sigaret en vertoont ook minder ontwenningsverschijnselen zoals stress, angst, concentratiemoeilijkheden en irritatie. Beweging biedt - volgens de wetenschappers - ook sneller hulp dan een nicotinekauwgom. Sporten zorgt voor onmiddellijke hulp. Een nicotinekauwgom helpt slechts binnen de tien minuten.

Hoe de zin in een sigaret verminderen?
Wat kun je doen bij een rokerslong?

Lees ook:
Acupunctuur helpt je stoppen met roken
Roken leidt tot vroegtijdige menopauze
Van roken krijg je rimpels

Bronnen:
Prapavessis H, Cameron L, Baldi JC, Robinson S, Borrie K, Harper T, Grove JR.
The effects of exercise and nicotine replacement therapy on smoking rates in women.
Addict Behav. 07 07;32(7):1416-32.

 

lijn