Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Eet u wel eens fastfood of kant-en-klare gerechten ?
ABC GEZONDHEID - Artikels
13 juli 2016
Tips voor minder zoutgebruik
| 13/07/2016 |
Terug Verstuur link
lijn
Tips voor minder zoutgebruik Zout is essentieel voor ons lichaam, maar we hebben amper één tiende van een theelepel nodig. We eten te veel zout en ons lichaam moet dit teveel aan zout continu uit het lichaam verwijderen. Ondertussen verhoogt zout bij de meeste
mensen de bloeddruk.

Probeer daarom eens met andere smaakversterkers te koken: gedroogde en verse kruiden, knoflook, gember, zeewier, (kruiden)azijn, vinaigrette, (gekruide) olijfolie, citroensap, wijn enzovoort.
Kies voor gezonde vetten! Geroosterde noten, olijfolie en andere plantaardige oliën
dragen ook bij tot een betere smaak.
Kook met rauwe groenten! Alleen dan ben je zeker dat er geen zout aan je maaltijd toegevoegd is. Je zult versteld staan van de hoeveelheid zout die aan bewerkte
voeding toegevoegd wordt.
Roerbakken geeft een lekkere smaak aan groenten. Je laat dan de groenten kort
in een hete wok 'springen'.

Hoe herstel je de vochtbalans?
Hypertensie preventief benaderd
Geef je hart de optimale bescherming!

Meer lezen
Zout zet aan tot vettig eten
Zout gevaarlijk voor het hart
Zout niet enkel slecht voor de bloeddruk

Bronnen:
Harvard Medical School. 5 ways to use less salt. 8 12 12

 

lijn