Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Ondervindt u last van luchtvervuiling?
ABC GEZONDHEID - Artikels
22 september 2007
Topfitte hersenen na je vijftigste levensjaar
| 22/09/2007 |
Terug Verstuur link
lijn
Topfitte hersenen na je vijftigste levensjaar Iedereen kent wel de occasionele momenten waarop men bepaalde zaken even vergeet. Na het vijftigste levensjaar ontstaan er zelfs tekenen dat het korte termijn geheugen niet meer zo goed functionneert.
In de klassieke geneeskunde beschouwt men deze progressieve vermindering van de hersenfunctie als een onvermijdelijk gevolg van het verouderingsproces.
Maar recente studies hebben aangetoond dat dit niet noodzakelijk het geval is. Veranderingen in de levenstijl en een degelijke keuze in het aanbod van kwalitatief hoogstaande voedingssupplementen, kunnen de kwaliteit van de hersenfunctie terug verbeteren.

Enkele tips

- Neem antioxidanten zoals vitamine E, vitamine C en bètacaroteen om de hersencellen te beschermen tegen vrije radicalen
- Kies een degelijk vitamine B-complex om de werking van het geheugen te stimuleren
- Gebruik de mineralen calcium, magnesium, kalium en zink. Ze helpen de denkfunctie te verbeteren.
- Vergeet zeker de lecithine niet. Ons organisme gebruikt deze stof om acetylcholine - dat is een neurotransmitter - aan te maken. Een neurotransmitter is een molecule die wordt gebruikt voor de signaaloverdracht tussen hersencellen onderling en ons zenuwstelsel. Door het ouder worden maken mensen minder acetylcholine aan zodat lecithine suppletie zeer gunstig is voor het goed functioneren van de hersenen.
- Nog stoffen die de hersenen vlotter laten werken op latere leeftijd zijn lijnzaadolie, omega-3 vetzuren, ginkgo biloba (omdat het de bloedsomloop optimaliseert) en coenzym Q10 daar dit supplement het zuurstofgebruik in de hersenen zeer goed regelt.

Het is verder zeer belangrijk enkele leefregels toe te passen:

- Verminder het gebruik van voeding die rijk is aan dierlijke vetten. Kies voor fruit, groenten en volkorenproducten
- Blijf dagelijks lichamelijk actief (betere zuurstoftoevoer naar de hersenen)
- Zet je geest aan het werk en leer nieuwe zaken aan
- Vermijd alcohol
- Doe aan ontspanningoefeningen of een vorm van meditatie.

Lees ook: Hoe voorkom je hersenveroudering ?
Concentratieproblemen oplossen door ritme en voeding

Bronnen:
Volz HP, Hehnke U, Hauke W.
Improvement in quality of life in the elderly. Results of a placebo-controlled study on the efficacy and tolerability of lecithin fluid in patients with impaired cognitive functions
MMW Fortschr Med. 2004 Dec 9;146(Suppl 3-4):99-106

 

lijn