Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u last van hartritmestoornissen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
12 december 2017
Verlaag je risico op borstkanker
| 12/12/2017 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Verlaag je risico op borstkanker Uit tal van epidemiologische en klinische studies blijkt dat veel fytochemische stoffen (actieve plantenstoffen) het risico op borstkanker verlagen. Genoemd worden vooral fenolzuren uit olijfolie; flavonolen uit thee, chocolade en druiven; en isoflavonen uit soja.
Een voedingspatroon dat veel van deze componenten bevat, zoals Mediterrane voeding, blijkt een natuurlijke bescherming te bieden. In het Middellandse Zee gebied is de borstkankerincidentie inderdaad lager.

Enkele reviews onderzochten de klinische effecten van deze polyfenolen en hun capaciteit om heroptreden te voorkomen na herstel van borstkanker. Op basis van de resultaten raden de onderzoekers hun patiënten aan om een Mediterraan voedingspatroon aan te nemen en minstens vijf porties groenten (uien, broccoli) en fruit (appels, citrusvruchten) te eten. Naast consumptie van thee en olijfolie, en matig sojaproteïnen (5-10 gram per dag). Er is tevens een overzicht van studies met polyfenol-supplementen en specifieke voedingspatronen.
Deze raadgevingen gelden overigens ook voor andere types kanker, zoals blijkt uit andere studies.

Hoe borstkanker voorkomen?
Hoe gezonder eten?

Meer lezen:
Frituren verhoogt risico op borstkanker
Beschermen supplementen tegen borstkanker?>
Koffie kan terugkeer van borstkanker halveren

Bronnen:
Braakhuis AJ, Campion P, Bishop KS. Reducing Breast Cancer Recurrence: The Role of Dietary Polyphenolics. Nutrients. 2016 Sep 6;8(9). pii: E547.
George VC, Dellaire G, Rupasinghe HPV. Plant flavonoids in cancer chemoprevention: role in genome stability. J Nutr Biochem. 2017 Jul;45:1-14.
Lei L et al. Flavan-3-ols consumption and cancer risk: A meta-analysis of epidemiologic studies. Oncotarget. 2016 Nov 8;7(45):73573-73592.

 

lijn