Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Eet u vaak rauwkost?
ABC GEZONDHEID - Artikels
20 maart 2015
Vermijd transvetten als de pest
| 20/03/2015 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Vermijd transvetten als de pest De Wereldgezondheidsorganisatie raadt aan om het percentage van transvetten onder de 1% van de totale energie-inname te houden. Transvetten vormen een groter gevaar voor het hart dan de verzadigde (dierlijke) vetten.
Vroeger bestonden de margarines voor 30 à 60% uit transvetzuren. Reeds in de jaren '50 bestond het vermoeden dat deze transvetten slecht zouden zijn voor het hart; pas in 1990 werd dit onderzocht in grootschalige studies. Sinds de 21e eeuw doet de margarine-industrie inspanningen om het transvetgehalte zo laag mogelijk te houden.

Transvetten zitten nog in andere producten. Fastfood, frietjes, koekjes, cakes, donuts, snack en gedehydrateerde soepen zijn de voornaamste bronnen van transvetten. Ze ontstaan door verhitting van de anders zo gezonde onverzadigde vetzuren (vooral uit omega-3). Met de juiste bakoliën (bijv. olijfolie en kokosolie) en een niet te hoge baktemperatuur zorg je voor een minimum aan transvetten.
In de natuur zijn transvetten nagenoeg onvindbaar, behalve in koemelk. Transvetten in koemelk zijn niet (zo) schadelijk voor het hart als de industrieel geproduceerde transvetten.

Hoe gezonder eten?
Geef je hart de optimale bescherming!

Meer lezen:
Transvetten snoeien in het geheugen!
Niet alle plantaardige oliën zijn gezond!
Korter leven door ongezonde voeding

Bronnen:
Nishida C, Uauy R. WHO scientific update on health consequences of trans fatty acids: introduction. Eur J Clin Nutr. 2009; 63:S1-S4
Fernández-San Juan PM. Trans fatty acids (tFA): sources and intake levels, biological effects and content in commercial Spanish food. Nutr Hosp. 09 09-10;24(5):515-20

 

lijn