Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u last van hartritmestoornissen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
7 april 2011
Vermijd verborgen suikers!
| 07/04/2011 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Vermijd verborgen suikers! De consumptie van gerafineerd suiker is de laatste jaren enorm toegenomen.
In de V.S. steeg de suikerconsumptie van 55 kg in 1970 naar bijna 70 kg per jaar in 2000. In Engeland bedroeg de suikerconsumptie in 1815 amper 6,8 kg.

Ook als je niet snoept of geen frisdrank drinkt, is de kans groot dat je aanzienlijke hoeveelheden suiker binnenkrijgt:
- Sommige muesli's en cornflakes bevatten voor 25% enkelvoudige suikers.
- Om in de ontbijtsfeer te blijven: ook in yoghurt en pap zitten vaak extra suikers.
- Aan ketchup en sauzen wordt ook heel wat suiker toegevoegd.
- Jam bestaat meestal voor de helft uit suiker.
- Op de verpakking van sommige producten staat wel 'ongezoet' of '0% suiker' geblokletterd, maar die kunnen wel maïsstroop of vruchtendiksap bevatten!
- Zelfs in sommige vleeswaren of spaghettisauzen vinden we toegevoegde suikers.
Over welke suiker het gaat (glucose, fructose, sucrose) doet er niet toe. Extra suikers hebben geen toegevoegde waarde voor onze gezondheid; ze maken ons alleen maar dik en ongezond.

Stevia
Hoe gezonder eten?

 

lijn