Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Heeft u vaak last van stress?
ABC GEZONDHEID - Artikels
16 november 2012
Verstevig je darmbarrière met probiotica
| 16/11/2012 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Verstevig je darmbarrière met probiotica Probiotica versterken de darmbarrière bij atleten. Hierdoor ontstaan minder oxidatieve stress en ontstekingen ten gevolge van een zware inspanning. Een supplement dat twee weken bij atleten getest werd, bevatte maar liefst zes bacteriestammen waaronder drie soorten lactobacillus. De test werd uitgevoerd bij beoefenaars van duursporten.

Sommige atleten ondervinden darmkrampen, diarree, misselijkheid en zelfs darmbloedingen na een zware inspanning. Het hart en de spieren eisen alle zuurstof op, ten koste van de darmen. De darm gaat hierdoor ontsteken en lekken vertonen ('lekkende darm'), waardoor toxische stoffen door de darmwand gaan sijpelen. Probiotica beschermen tegen ontstekingen omdat ze een beschermende laag vormen langs de darmwand.

Adviezen tegen prikkelbare darm
Sterkere darmbarrière = sterkere immuniteit

Meer lezen:
Probiotica als ontstekingsremmer?
Darmproblemen veroorzaken vermoeidheid

Bronnen:
Lamprecht M et al. Probiotic supplementation affects markers of intestinal barrier, oxidation, and inflammation in trained men; a randomized, double-blinded, placebo-controlled trial. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2012, 9:45 doi:10.1186/1550-2783-9-45

 

lijn