Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Versterkt u actief uw weerstand?
ABC GEZONDHEID - Artikels
16 augustus 2011
Vis moet je voorzichtig bakken!
| 16/08/2011 |
Terug Verstuur link
lijn
Vis moet je voorzichtig bakken! Vis beschermt tegen hart- en vaatziekten, zoveel is zeker. De manier waarop je vis klaarmaakt, is hierbij wel heel belangrijk.
Vijf keer vis per week verlaagt het risico op een hartaanval met 30 %, als de vis gekookt of gebakken wordt. Het eten van gefrituurde of gegrilde vis (meer dan 1 keer per week) verhoogt het risico met 48 %! Dit stelden Amerikaanse onderzoekers vast door het voedingspatroon van 80.000 vrouwen in de menopauze na te gaan.

De omega-3-vetzuren in vis zijn niet bestand tegen hitte. Verhitting vernietigt de kwetsbare omega-3-vetzuren in vis of transformeert ze zelfs naar schadelijke transvetzuren.
Vis dien je dus zorgvuldig te bereiden: langzaam bakken in eigen vocht. Gebruik olijfolie, citroensap en/of sterke kruiden die de schadelijke effecten van verhitting tegengaan.

Hoe gezonder eten?
Omega-3 essentieel tijdens zwangerschap
Wat kunt u zelf doen om uw cholesterolniveau te verlagen?

Bronnen:
Belin RJ, Greenland P et al. Fish intake and the risk of incident heart failure: The Women's Health Initiative. Circ Heart Fail. 2001; DOI: 10.1161/circheartfailure.110.960450

 

lijn