Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Hebben kinderen recht op een rookvrije omgeving?
ABC GEZONDHEID - Artikels
26 februari 2018
Voeding om beter te slapen
| 26/02/2018 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Voeding om beter te slapen Een volwassene op drie slaap slecht.
Slaapproblemen zijn dikwijls het gevolg van stress of angsttoestanden. Het komt er bijgevolg op aan de oorzaak van de angstige spanningen zelf te elimineren.
Dit kan door zeer eenvoudige maatregelen te nemen. Mensen die beter willen slapen gedurende de donkere uren van ieder etmaal moet 's avonds licht verteerbare koolhydraten eten. Concreet betekent dit volkorenbrood, volkorenpasta's of andere graanbereidingen. Zij genieten de voorkeur op eiwitrijke maaltijden die beter als ontbijt worden geconsumeerd. Koolhydraten, ook aardappelen behoren tot die categorie, verhogen de productie van serotonine. Dat is een stof die in de hersenen wordt aangemaakt en er voor zorgt dat mensen zich rustiger gaan voelen. Koolhydraten werken licht slaapverwekkend.

Het is wel belangrijk 's avonds geen al te copieuze maaltijden te gebruiken. Wie te grote hoeveelheden eet kan 's nachts wakker worden door een plots suikertekort (hypoglycemie) of last hebben van een moeilijke spijsvertering. Vermijd gedurende de avonduren ook koffie, cola en alcohol.
Kies een rustgevende kamillethee. Melk met honing blijft ook een aanrader. Melk bevat tryptofaan, dit aminozuur is een precursor (voorloper) van serotonine.

Magnesium ontspant en zorgt voor diepe slaap
Hoe behandel je slapeloosheid op een natuurlijke wijze?

Lees ook:
Kruiden tegen angst
Voedingsstoffen tegen depressie
Minder gifstoffen in plantaardige voeding

Bronnen:
Shaaban SY, Ei-Sayed HL, Nassar MF, Asaad T, Gomaa SM.
Sleep-wake cycle disturbances in protein-energy malnutrition: effect of nutritional rehabilitation. East Mediterr Health J. 07 05-06-Jun;13(3):633-45.

 

lijn