Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
Enquête
Vergeet u vaak dingen?
ABC GEZONDHEID - Artikels
23 december 2021
Volwassenen klagen over te weinig slaap
| 23/12/2021 |
Terug Verstuur link
lijn
Volwassenen klagen over te weinig slaap Eén op de twee volwassenen dromen er letterlijk en figuurlijk van om 's ochtends langer te kunnen uitslapen. De resultaten van een Europese enquête geven aan dat 45 procent van de volwassenen - in de leeftijdscategorie tussen 25 en 45 jaar - ervan overtuigd is dat ze niet voldoende slapen. De nachtrust wordt door 86 procent van de deelnemers aan dit bevolkingsonderzoek als puur gelukzalig bestempeld. Uit de enquête blijkt ook dat zeker niet alle Europeanen er alles aan doen om van een herstellende nachtrust te kunnen genieten.
Ruim 24 procent kijkt nog naar een beeldscherm in bed, 67 procent drinkt nog stimulerende middelen na 17 uur (koffie, thee, softdrinks op basis van cafeïne). Medici ontraden dergelijke drankjes en nicotineproducten na 17uur om een degelijke nachtrust te kunnen krijgen.

Als oorzaken voor te weinig nachtrust beweert 53 procent dat dit te maken heeft met het werk, 40 procent zegt dat psychologische problemen (werk en gezin) aan de basis liggen. Voor 27 procent van de ondervraagden, veroorzaken de kinderen de te korte nachtrust. Een (deel)oplossing om de vermoeidheid, die het gevolg is van te weinig slaap, te verminderen is de mini siësta. Een korte rustpauze van amper vijf minuten kan helpen om de hersenen te 'verfrissen' en de dag beter door te komen.

Hoe behandel je slapeloosheid op een natuurlijke wijze?
Magnesium ontspant en zorgt voor diepe slaap

Lees ook:
Een slaappil of melatonine?>
De gevolgen van te weinig slaap
Verstoorde nachtrust even nadelig als slaaptekort

Bronnen:
Chang HM, Mai FD, Chen BJ, Wu UI, Huang YL, Lan CT, Ling YC. Sleep deprivation predisposes liver to oxidative stress and phospholipid damage: a quantitative molecular imaging study. / J Anat. 08 03;212(3):295-305.
Patel SR. Is siesta more beneficial than nocturnal sleep? Arch Intern Med. 07 10 22;167(19):2143-4;

 

lijn