Nieuwsbrief ABC Gezondheid
uw e-mailadres
Privacybeleid
Schrijf u in op onze nieuwsbrief
   
EnquĂȘte
Hoe vaak belt u met een GSM?
ABC GEZONDHEID - Artikels
8 november 2018
Zes tips tegen schouder- en nekpijn bij pc-gebruik
| 08/11/2018 |
Terug Verstuur link Print pagina
lijn
Zes tips tegen schouder- en nekpijn bij pc-gebruik Veel mannen en vrouwen moeten voor hun kostwinning heel de dag achter een beeldscherm zitten. Weinig beweging en urenlang in dezelfde houding zitten: dat kan nekpijn en schoudergewrichtspijn veroorzaken.

Kleine aanpassingen van je gewoonten kunnen al veel doen:
- Verander voortdurend van houding, elke 15 minuten. Volgens dr. Jack Dennerlein (professor in de ergonomica) is dit een van de beste dingen die je kunt doen. Sta regelmatig eens recht en doe een wandeling van enkele stappen.
- Een tablet-computer leg je best niet op je schoot, want dan buig je je nek te veel. Plaats de tablet op een tafeltje en zet het in een bepaalde hoek, zodat de spanning in de nek vermindert.
- Gebruik een extern toetsenbord als je op een laptop werkt, op die manier kun je het beeldscherm gunstiger plaatsen ten opzichte van je nek.
- Hou de ellebogen dicht bij het lichaam.
- Hou handen, polsen, voorarm en dijen evenwijdig met de vloer

Hoe nekpijn voorkomen?
Leven met chronische schoudergewrichtspijn

Meer lezen:
Hoe ontstaat RSI?
Kantoorwerk veroorzaakt overgewicht
Steeds meer mensen lijden aan het droge ogen syndroom

Bronnen:
health.harvard.edu/press_releases/6-tips-to-prevent-neck-shoulder-pain-when-using-an-ipad-or-computer 10 12

 

lijn