ABC Gezondheid

Tips om vermoeidheid na sportprestaties tegen te gaan

Tips om vermoeidheid na sportprestaties tegen te gaan Gebruik ‘s avonds een lichte maaltijd
Geef de voorkeur aan een energie- en vitaminerijk ontbijt in plaats van een overvloedig diner. Een te rijkelijke maaltijd ’s avonds kan de kwaliteit van uw slaap schaden. En een goede, verkwikkende slaap blijft uw beste bondgenoot om vermoeidheid te vermijden.

Eet gevarieerd en evenwichtig
Onze voeding moet al onze dagelijkse behoeften aan eiwitten, vitaminen, minerale zouten en spoorelementen invullen. Eet dus gevarieerd en sla geen maaltijden over. Als u lijdt aan voedingstekorten, zult u zeker moe zijn! Zo vermijdt u ook best alcohol en roken. De met drank overgoten maaltijden, die u zogezegd moeten opmonteren, zullen net het omgekeerde effect hebben wanneer u vermoeid bent. Ze zijn de ergste vijand van uw vorm en de beste vriend van uw vermoeidheid!
Denk ook aan de nodige voedingssupplementen. Het kan immers best dat uw voeding onvoldoende vitaminen en mineralen bevat om u toe te laten op een normale termijn te herstellen van uw sportprestatie.

Probeer goed te slapen
Niet te veel, niet te weinig en vooral regelmatig. Pas uw nacht aan uw eigen behoeftes aan. Sommigen hebben voldoende aan 6 uur slaap om fit te zijn, terwijl anderen 8 tot 10 uur nodig hebben. Respecteer een regelmatig tijdschema en uw eigen slaapritme.