ABC Gezondheid

Hoe gezonder eten?

Hoe gezonder eten? De huidige voedingsdriehoek is vooral samengesteld door de voedings- en landbouwindustie, en die hebben andere prioriteiten dan onze gezondheid: veel graanproducten, geen onderscheid tussen gezonde (vette)vis en ongezond bewerkt vlees, of tussen industriële vetten en de essentiële omega 3-vetten die we te weinig hebben.
De nieuwere ‘actieve voedingsdriehoek’ is in zoverre verbeterd dat beweging en gezonde dranken aan de basis staan. Maar de brede balk koolhydraten blijft uitnodigen tot overconsumptie van (geraffineerde) graanproducten, inbegrepen pasta, rijst, aardappelen, ontbijtgranen, gebak,... Dit is al decennialang oorzaak van overgewicht, obesitas, diabetes, enz…

De belangrijkste balk hoort te zijn: groenten en fruit (dagelijks minstens 8 porties), zoveel mogelijk soorten en kleuren. Daarnaast voldoende eiwitten uit vis, gezond vlees, eieren, paddenstoelen,… en gezonde vetten: koudgeperste olijfolie (extra vergine) , vlaszaadolie, kokosvet,..
Absoluut te mijden (of sterk beperken): frisdranken en ook vruchtensap, bewerkt vlees (charcuterie) en zoveel mogelijk alle industriële voeding.
Kies voor vers bereid, indien mogelijk biologisch. En zorg voor ruime variatie, want afwisseling is belangrijk.

Drink voldoende. Volwassenen hebben minstens 1,5 liter vocht per dag nodig! Bij warm weer en verhoogde fysieke activiteit heeft men nog meer vocht nodig. Water is uiteraard een goede bron van vocht.

Bron:
http://www.efiow.be/voedingsdriehoek
http://www.vigez.be/themas/voeding-en-beweging/actieve-voedingsdriehoek/