ABC Gezondheid

Hoe voorkom je acute kniegewrichtspijn?

Hoe voorkom je acute kniegewrichtspijn? Er zijn knieblessures, bijvoorbeeld als gevolg van een ongeluk of een sportieve activiteit, die nu eenmaal niet te voorkomen zijn. Veel andere knieproblemen kunnen echter worden vermeden door met de volgende suggesties rekening te houden.
Wie aan sport doet zorgt best voor een warming-up door te lopen of te fietsen en vervolgens rekoefeningen te doen. Het stretchen van de spieren aan de voorkant van het dijbeen (de quadriceps) en aan de achterkant van het dijbeen (de hamstrings) vermindert de spanning op de pezen en verlicht de druk op de knie tijdens inspanning. Ook mensen die gewoon willen wandelen of traplopen doen dit best zeer traag in het begin. Een kwestie van de spieren niet brutaal van totale rust naar maximale belasting te brengen.
Verstevig de beenspieren die het kniegewricht beschermen door specifieke oefeningen zoals rustig trappenlopen of fietsen, of (onder begeleiding) te trainen met gewichten. Voer de zwaarte of de duur van de oefeningen geleidelijk op.
Draag vooral goed passend en kwaliteitsvol schoeisel voor een optimale balans tijdens het wandelen, lopen of rennen.

Overgewicht verhoogt het risico op degeneratieve aandoeningen als artritis van de knie. Het is dan ook belangrijk een gezond gewicht te houden, zodat de knieƫn niet te zwaar worden belast.
Bij de apotheek ontdekt u hulpmiddeltjes tegen acute kniegewrichtspijn. Vraag uw apotheker naar een product dat de eigenschap heeft de bloedvaten samen te trekken, waardoor er een verminderde bloeddoorstroming optreedt ter hoogte van de pijnlijke plaats. Binnen de 24 uur ontdekt u een sterk pijnstillend en herstellend effect.