ABC Gezondheid

Overgewicht voorkomen

Overgewicht voorkomen Overgewicht is op iedere leeftijd een bedreiging voor uw gezondheid. Volgende eenvoudige tips kunnen helpen om extra kilootjes op een realistische manier te voorkomen.

•Sta 1 keer per week op de weegschaal. Zo ontdek je vrij snel of jouw levensstijl voor extra ongezond gewicht zorgt of niet
•Gebruik je maaltijden in een rustige omgeving. Kijk daarbij geen televisie en lees ook niet.
•Eet vijf keer per dag. Consumeer drie hoofdmaaltijden en twee gezonde tussendoortjes
•Sla geen enkele maaltijd over en zeker het ontbijt niet
•Drink voldoende water per dag
•Vermijd suikerrijke drankjes
•Eet iedere dag voldoende fruit en groenten
•Kies voor gezonde vetten (olijfolie)
•Beperk gefrituurde maaltijden tot 1 x per week
•Probeer snoep en patisserie zoveel mogelijk uit je leven te bannen

Ook deze elementaire leefregels helpen:

•Zorg voor voldoende slaap
•Probeer stresstoestanden tot een minimum te herleiden
•Zorg voor dagelijkse lichamelijke ontspanning door te tuinieren of een hobby in openlucht uit te voeren
•Start met een bewegingsprogramma. Het minimum is driemaal per week een half uurtje wandelen of zwemmen
•Probeer zoveel mogelijk te bewegen als je daar de tijd voor krijgt. In de kamer rondwandelen terwijl je telefoneert is ook een vorm van beweging.