ABC Gezondheid

Hoe behandel je slapeloosheid op een natuurlijke wijze?

Hoe behandel je slapeloosheid op een natuurlijke wijze? De slaap is van cruciaal belang voor ons lichamelijk en mentaal evenwicht. We moeten slapen om de massa gegevens en gebeurtenissen van de voorbije dag te verwerken en tot rust te komen. Mensen slapen gemiddeld 7 uur per etmaal. Het slaap-waakritme wordt bepaald door verschillende stoffen die verbonden zijn met het circadiaans ritme (het uurwerk van ons organisme dat volgens een 24 uur cyclus functioneert). Die stoffen zijn noradrenaline, acetylcholine en serotonine. Het is de laatste stof die melatonine aanmaakt. Melatonine wordt ook wel eens het slaaphormoon genoemd, waarvan de precursor (voorloper) tryptofaaan is. Tryptofaan is terug te vinden in melk, eieren, vlees en volle graansoorten. Mits we voldoende van deze stoffen in ons lichaam hebben maken de hersenen melatonine aan vanaf de duisternis valt. De melatonineproductie ligt het hoogst tussen 1 en 5 uur 's ochtends.

Slapeloosheid natuurlijk behandelen via:
-Dieettherapie: Eet licht 's avonds, vermijd vetten en sausen. Drink ook geen koffie of alcohol. Kies voor voeding die rijk is aan vitamine A, B1, D en B6. Drink na de avondmaaltijd lindethee of een warm glas melk met wat honing, en neem een tabletje melatonine voor het slapengaan.
-Fytotherapie: Gebruik planten die de slaap bevorderen zoals valeriaan, hop, meidoorn en haver