ABC Gezondheid

Een goede slaaphygiëne voor een goede slaap

Een goede slaaphygiëne voor een goede slaap Vaak ligt de oorzaak van slaapproblemen gewoon bij een slechte slaaphygiëne.
Enkele gezonde slaaptips:
- Zorg voor een goede slaapomgeving: een rustige, frisse, verduisterde slaapkamer, die enkel dient om te slapen (of te vrijen). Dus geen TV, smartphones, computers…
- Als je slecht slaapt, vermijd dan dutjes overdag, teveel cafeïne en zware maaltijden ’s avonds.
- Doe lichamelijke activiteiten overdag, liefst buitenshuis, zorgt voor een gezonde moeheid.
- Vermijd piekeren, stress en zenuwachtigheid, zorg voor ontspanning en relaxerende activiteiten voor het slapengaan.

Respecteer je bioritme:
- Sta op tijd op, wees actief overdag, en hou het rustig ’s avonds.
- Zorg voor helder (blauw) licht ’s ochtends, breng voldoende tijd buitenshuis door.
- Vermijd blauw licht (TV, computer, smartphones…) dat je wakker houdt na zonsondergang. Installeer op zoveel mogelijk apparaten het gratis f.lux dat na zonsondergang het blauw licht uitschakelt op je scherm. (+ 50% slaapstoornissen sinds explosie TV, internet en smartphones!)

Natuurlijke stoffen kunnen helpen: fytotherapie, magnesium, tryptofaan of Griffonia, melatonine…