ABC Gezondheid

Wat kunt u zelf doen om uw cholesterolniveau te verlagen?

Wat kunt u zelf doen om uw cholesterolniveau te verlagen? Wat kunt u zelf doen om uw risico te verlagen?
Met de volgende maatregelen kunt u uw risico op hart- en vaatziekten verlagen.
* Stop met roken. Voor uw hart en vaten is roken heel slecht.
* Eet gezond en gevarieerd, niet te veel, niet te zout en niet te vet. Vooral groente, fruit, aardappelen en graanproducten zijn goed voor u.
* Kies voor magere melkproducten en magere kaas, vis, mager vlees (kip, kalkoen) of plantaardige vleesvervangers.
* Eet weinig verzadigde vetten. Kies in plaats daarvan voor onverzadigde vetten zoals in vette vis, olie en vloeibare dieetmargarine en braadproducten. Vaak staat op de verpakking van producten vermeld wat voor vetten er in zitten.
* Drink niet meer dan twee glazen alcohol per dag en liefst niet elke dag.
* Zorg voor voldoende lichaamsbeweging: ten minste vijf dagen per week een halfuur intensief bewegen zodanig dat u er sneller door gaat ademen (stevig wandelen, fietsen, zwemmen, dansen, traplopen of tuinieren).
* Bewegen is goed voor uw cholesterol en glucosegehalte (suiker) van uw bloed, én goed voor uw bloeddruk en gewicht.
* Als u te zwaar bent (overgewicht), probeer dan af te vallen door gezond en niet te veel te eten en meer te bewegen.
* Mensen die hun cholesterolprobleem sneller willen verlagen vinden bij hun drogist een groot scala van preparaten die hen daarbij onmiddellijk helpen.