ABC Gezondheid

Hoe zwaarlijvigheid voorkomen?

Hoe zwaarlijvigheid voorkomen? Iedereen heeft een mening over gezond eten. Wat mag en wat niet mag: dat is voor iedereen anders. Vertrouw niet al te veel op de voedingsdriehoek. Die is verouderd en enkel geldig voor mannen en vrouwen die regelmatig aan lichaamsbeweging doen. De voedingsdriehoek legt te veel nadruk op granen, melk en smeervetten, dat zijn relatief onnatuurlijke voedingsmiddelen.

Verplichte kost
- Groenten en fruit
- Rauwkost
- Noten en peulvruchten
- Af en toe vis
- Plantaardige oliƫn zoals olijfolie, lijnzaadolie, walnootolie ...
- Drink voldoende

Verboden kost
- Wit brood
- Alles met toegevoegde suikers
- Alles met voedingsadditieven
- Alles met toegevoegd zout
- Zo weinig mogelijk rood vlees
- Bewerkt vlees (salami, worst ...)
- Transvetten (margarines ...)

Dit lijkt een erg streng lijstje, maar dat komt omdat we heel onnatuurlijk zijn gaan eten. Granen en melk komen niet in het lijstje voor, omdat ze evenmin tot ons 'natuurlijk dieet' behoren. Volkorenproducten kunnen wel nuttig zijn omdat ze veel vezels en een aantal vitaminen bevatten. Maar drie keer tarwe per dag (brood & pasta) kan teveel van het goede zijn! Zoek dus altijd de variatie op: naast tarwe bestaan er ook rogge, spelt en haver. Ook boekweit, quinoa, gierst en teff zijn interessante graanvervangers.