ABC Gezondheid

Olijfolie is onmisbaar in de keuken voor je gezondheid

Olijfolie is onmisbaar in de keuken voor je gezondheid Vetten zijn aan een eerherstel toe. Epidemiologische studies laten zien dat het verband tussen vetten en zwaarlijvigheid niet zo sterk is, en dat er soms een negatief verband zichtbaar is. Bij olijfolie is dit duidelijk zichtbaar. Hoe meer olijfolie je eet, hoe de kleiner de kans dat jouw gewicht aan de hoge kant is.
Olijfolie doet veel meer dan 'niet dik maken'. Olijfolie verlaagt de cholesterol in het bloed, verlaagt de bloeddruk, beschermt tegen hart- en vaatziekten en bevat sterke antioxidanten. Mogelijk heeft olijfolie ook een preventief effect op maagzweren en tegen gewrichtsontstekingen. Opmerkelijk is dat ze ook beschermt tegen kanker, zoals huidkanker en borstkanker.

De olijfolie bekomen uit de eerste persing, gelabeld als 'extra virgin', verdient de voorkeur. Deze persing is koud gebeurd, zodat er geen hittegevoelige voedingsstoffen verloren gaan. Een tweede persing levert gewone virgin olijfolie, die van lagere kwaliteit is.
Al bij al is olijfolie een stabiele olie waarmee je zelfs kan frituren. Frituren is echter nooit gezond, dus daarom raden we aan olijfolie zoveel mogelijk koud te eten of te verwerken in gewone warme gerechten.
Om zich te beschermen tegen kanker, mag je al 2 à 3 soeplepels per dag van eten.

Hoe zwaarlijvigheid voorkomen?
Wat kunt u zelf doen om uw cholesterolniveau te verlagen?

Lees ook:
Olijfolie vertraagt aderverkalking
Olijfolie: zo gezond voor het hart
Waarom olijfolie tegen alzheimer beschermt