ABC Gezondheid

Ontspanningsoefeningen tegen stress en angst

Ontspanningsoefeningen tegen stress en angst Uit een Italiaanse studie blijkt duidelijk dat eenvoudige ontspanningsoefeningen 'kleine wonderen' kunnen doen bij alle mensen die angstig of gespannen zijn.
De wetenschappers analyseerden 19 studies waar 1.231 mensen aan deelnamen. Alle onderzoeken hadden betrekking tot de lichaam-geest connectie om angst en stress op een volkomen gratis en eenvoudige wijze te verminderen. Toegepaste ontspanningsoefeningen, die iedereen overal kan doen, hadden het meeste succes en zorgden in 70 tot 80 procent van de gevallen voor een duidelijke vermindering van de angst en de spanningen.

Twee eenvoudige voorbeelden zijn de volgende: Laat je handen regelmatig enkele seconden totaal ontspannen naast je stoel of zetel hangen. Voel de snelle ontspanning van de met stress geladen handen. De ontspannen handen zorgen er tevens voor dat het hele lichaam even in een bewuste relaxtoestand komt. Let ook even op je ademhaling. Is die kort en snel? Vertraag je ademhaling en probeer iets dieper in en uit te ademen. Een diepere, vertraagde ademhaling heeft een onmiddellijke positieve invloed op het geestelijk en lichamelijk spanningsniveau. Mensen die hun handen en adem bewust controleren doen aan eenvoudige maar accurate stressbeheersing.

Stress verergert darmproblemen
Stressbeheersing is een manier van denken

Lees ook:
Kruiden tegen angst
Minder angst met gezonde voeding
Fosfatidylserine verlaagt chronische stress