ABC Gezondheid

Optimaliseer je immuniteit tegen herfst en winter

Optimaliseer je immuniteit tegen herfst en winter De dagen korten, de herfst doet haar intrede. Minder zon, nattere en koudere dagen. Een goede immuniteit wordt dan dubbel belangrijk. Heb je deze zomer genoeg vitamine D opgedaan? Daarvoor is voldoende huidblootstelling aan de zon nodig, zónder sunscreen, want die blokkeert de vorming van vitamine D in de huid. Als je onvoldoende vitamine D-reserve aanmaakte in de zomer, dan is het verstandig alvast een supplement in huis te halen… Een bepaling van het vitamine D-gehalte in het bloed kan verstandig zijn, want de uitslag kan wel eens voor een onaangename verrassing zorgen!

Zorg ook voor een gezonde voeding met veel vitamines (A, C, D,…) antioxidanten en mineralen (selenium, zink, jodium) om het immuunsysteem te boosten. Ook voldoende beweging stimuleert de immuniteit.
Een kuurtje met probiotica, echinacea of paddenstoelen is ook een goede voorbereiding op koudere dagen. Regelmatig paddenstoelen eten is natuurlijk ook een goed idee!

Afweerverhogende voedingsstoffen
Sterkere darmbarrière = sterkere immuniteit

Meer lezen:
Probioticum beschermt tegen griep
Geef je lichaam een boost voor de herfst
Rust, fruit en vitaminen tegen wintervirussen