ABC Gezondheid

Beweeg voor je cardiovasculaire gezondheid!

Beweeg voor je cardiovasculaire gezondheid! Bewegen is gezond, te weinig beweging is geassocieerd aan ziekte en vroeg oud worden. Maar welke beweging en hoeveel?
Een Zweeds onderzoek evalueerde uit twee aparte studies de resultaten van ‘fysieke vrijetijdsactiviteiten ’ op cardiovasculaire biomarkers. Voor de zekerheid herhaalden ze de testen bij een groep gezonde vrouwen, die ze indeelden in vijf groepen, naargelang de frequentie van hun fysieke activiteit (van <1x/week tot dagelijks).

De conclusies: fysieke (vrijetijds-)activiteit reduceert het risico op cardiovasculaire ziekten. Enkele mechanismen: bloeddrukverlaging, lager risico op ouderdomsdiabetes en regulering van de bloedlipiden.
Maar de graad van activiteit was ook merkbaar in het bloed via invloed op 28 cardiovasculaire biomarkers (specifieke proteïnes, geassocieerd aan slagadervernauwing en hart- en vaatziekten). De veranderingen waren onafhankelijk van het lichaamsvetpercentage.
Alhoewel fysieke activiteit altijd acuut diverse ‘ontstekingsremmende biomarkers activeert, en dus tijdelijke een ‘inflammatoire status’ veroorzaakt, zorgt deze op langere termijn voor een lager niveau van chronische ontstekingsmarkers.
Dus: beweeg voor je leven!

Hartproblemen voorkomen
Hypertensie preventief benaderd

Meer lezen:
Functionele geneeskunde
Ziektepreventie is voor iedereen zeer winstgevend
Chronische inflammatie oorzaak van ziekten, niet cholesterol