ABC Gezondheid

Overgewicht en Omega-3

Overgewicht en Omega-3 Veel mensen kennen ondertussen de goede eigenschappen van omega-3 vetzuren die vooral voorkomen in vette vissoorten, zoals zalm en sardientjes, alsook in een massa voedingssupplementen. Uit een studie blijkt nu tevens dat omega-3 supplementen in staat zijn om mannen, vrouwen en kinderen, die met overgewicht af te rekenen hebben, te helpen om de vetverbranding gedurende beweging met 14 procent te verhogen. Omega-3 zorgt er immers voor dat het leptinehormoon, dat verantwoordelijk is voor een verzadigd gevoel, sterk wordt gestimuleerd. Kortom het lichaam verbrandt meer vetten gedurende de inspanningen, terwijl het hongergevoel na de sportieve prestaties beperkt blijft. Omega-3 is verder positief verantwoordelijk voor het feit dat de spieren beter in staat zijn om tijdens oefeningen meer calorie├źn te verbranden.

Aziatische wetenschappers hebben verder vastgesteld dat omega-3 vetzuren ook
de productie van nieuwe vetcellen lam kunnen leggen. Teneinde meer vetten te
verbranden gedurende oefeningen moet men minimum 600 milligram DHA en
400 milligram EPA (Eicosapentaeenzuur) per dag innemen.
Bij die hoeveelheden zorgt vooral DHA (Docosahexaeenzuur) ervoor dat er geen nieuwe vetcellen kunnen aangemaakt worden. DHA zorgt immers voor de geprogrammeerde celdood van kandidaat vetcellen. (apoptose).

Hoe zwaarlijvigheid voorkomen?
Gezond vermageren, hoe doe je dat?

Meer lezen:
Afslanken zonder hongergevoel
Sneller afslanken dankzij omega-3
Sociale jetlag veroorzaakt zwaarlijvigheid